Friday, 13 April 2012

စိတ္၀င္စားဖြယ္ ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ခ်င္းတိုင္းရင္းသားအထည္မ်ား


ဇြန္ပန္းပြင့္
အတြဲအမွတ္ (၂၅ ၊ အမွတ္ ၄၈၁)
News Pic
မ်ဳိးႏြယ္အလိုက္ကြဲျပားတဲ့ ခ်င္းထည္မ်ားကို '႐ိုးရာေမ' တိုင္းရင္းသားအထည္အလိပ္ဆိုင္တြင္ ေတြ႕ရစဥ္။
ဓာတ္ပုံ - ဆိုင္းမိုင္
ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ဓေလ့ထံုးတမ္းအရ အသစ္ စက္စက္ အိမ္ ေထာင္ျပဳလိုက္တဲ့၊ ခ်င္းအမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္ဟာ၊ ေစာင္ခပ္ႀကီးႀကီး တစ္ထည္ကို ရက္လုပ္ရပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ အဲဒီေစာင္ကိုသူနဲ႔ သူ႔ခင္ပြန္းတို႔ ကြယ္လြန္တဲ့ အခါ သူတို႔ ခႏၶာကိုယ္ေပၚမွာ ဖံုး အုပ္ဖို႔ တဲ့။ တကယ္လို႔ မ်ားစံုတြဲ ထဲက တစ္ေယာက္ေသာ သူ အရင္ ဆံုးပါးသြားခဲ့ ရင္ အိမ္ေထာင္ဦးက ရက္လုပ္ ခဲ့တဲ့ အဲဒီေစာင္ကို တစ္ပိုင္းပိုင္း ဖံုးအုပ္ ေပးၿပီး က်န္တဲ့ တစ္ပိုင္းကိုေတာ့ ေနာက္တစ္ဦး ကြယ္လြန္တဲ့ အခါ ဖံုး အုပ္ဖို႔ သိမ္းဆည္းထားသတဲ့။
"ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြက တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ သူတို႔၀ိညာဥ္ေတြျပန္ေပါင္း ႏိုင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကတယ္ဆိုတဲ့အဓိပၸာယ္ပါ" လို႔ ခ်င္းတိုင္းရင္းသား ေတြ ရဲ႕ အ၀တ္အထည္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဓေလ့ထံုးတမ္း တစ္ခုကို ခ်င္း ျပည္နယ္၊ တီးတိန္ၿမိဳ႕၊ ဟုတ္လိုင္ရြာ ဇာတိျဖစ္သူ ခ်င္းအမ်ဳိးသမီးႀကီး ေဒၚခြန္းေရႊက ေျပာျပပါတယ္။ခုေတာ့ သူက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ေနထိုင္ၿပီးဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေဈးႀကီးထဲမွာ '႐ိုးရာေမ'အမည္နဲ႔ တိုင္းရင္း သား႐ိုးရာအထည္အလိပ္ဆိုင္ဖြင့္လွစ္ထားသူပါ။
ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ႐ိုးရာအထည္အလိပ္ေတြဟာ ရက္လုပ္ပံု ထူးျခားသလို တစ္မ်ဳိးစီတိုင္းမွာ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ ဓေလ့ ထံုးတမ္းေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတာပါ။
"ခုေနာက္ပိုင္းမ်ဳိးဆက္ေတြကေတာ့သူတို႔ ဘိုးဘြားေတြေလာက္သိပ္အယူ မသီးေတာ့ဘူးပဲ ေျပာရမလား။ အရင္တုန္းက တစ္ေယာက္ သုံးၿပီးလို႔ က်န္တဲ့ ျဖတ္စကို ဘယ္ေလာက္ ေပးေပးမေရာင္းဘူး။ အခုက်ေတာ့ ေငြေၾကး က်ပ္တည္း ရင္ အထည္အလိပ္ေလးကို ႏွစ္ ေယာက္စလုံး မကြယ္လြန္ေသးဘူးဆိုရင္လည္းလာေရာင္းၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီလို ေရွးေခတ္အထည္ေတြ ၀ယ္စုထားၿပီး ဆိုင္ဖြင့္ မယ္လို႔စိတ္ကူးရတာ"လို႔၊၂၀၀၃ မွာ႐ိုးရာေမကို စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့တဲ့ ေဒၚခြန္းေရႊကဆိုပါတယ္။ အဲဒီမတိုင္ခင္ကေတာ့ သူ႔ဆိုင္မွာလက္ရွိ ေခတ္နဲ႔အညီ ရက္လုပ္ထားတဲ့ ဒီဇိုင္းသစ္ ခ်င္းထည္ေတြကိုပဲ အဓိကထားၿပီး ေရာင္းခ်ခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။
လက္ရွိ႐ိုးရာေမမွာ သဘာ၀သစ္ရြက္၊ သစ္ျမစ္ကရတဲ့ဆိုးေဆးေတြ ဆိုးထားၿပီး အႏွစ္ ၆၀ ေလာက္ကေန သက္တမ္း ၁၅၀ ေလာက္ရွိ တဲ့ ေရွးဒီဇိုင္းအထည္ေတြ ေရာင္းခ်ေန သလို ဒီဇိုင္းသစ္ခ်ည္ထည္ေတြကို လည္း ေရာင္းခ်တယ္လို႔သိရပါတယ္။ ဒါ့ျပင္ ကခ်င္၊ ကရင္ နဲ႔ နာဂတိုင္းရင္း သားေတြရဲ႕ ႐ိုးရာအထည္အလိပ္ေတြအျပင္ တျခား တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ေဒသထြက္ လက္မႈပစၥည္းေတြကို လည္း
တင္သြင္းေရာင္းခ်ပါတယ္တဲ့။
"ဟိုးအရင္ ဆိုင္မွာ ေရွးေခတ္ အထည္အေဟာင္းေတြ မေရာင္းခင္ကဆို ႏိုင္ငံျခားသားေတြက သဘာ၀ဆိုးေဆးသံုးထားတဲ့ ခ်ည္ေတြ ကို ေမးၾကတယ္။ သူတုိ႔က ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြသံုးတဲ့ ဓာတုဆိုးေဆးမပါဘဲ သဘာ၀သစ္ဥ၊ သစ္ဖုက ရတဲ့ ဆိုးေဆး ေတြသံုးထား တဲ့ အထည္ေတြကို အရမ္းစိတ္၀င္စားၾကတယ္။ ပထမေတာ့သူတို႔ဘာႀကိဳက္မွန္း အန္တီကနားမလည္ဘူး။ ေနာက္ေတာ့မွ သူတို႔ေျပာ တာ ေရွးဒီဇိုင္းအထည္ေဟာင္းမွန္း သိခဲ့ရတယ္"လို႔ ေဒၚခြန္းေရႊက ဆိုပါတယ္။
ခ်င္းထည္ေတြရဲ႕ေဈးကြက္က ထိုင္း ႏိုင္ငံမွာလည္း ရွိတာမို႔ ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြဟာ ႐ိုးရာထည္ေတြကို သူတို႔ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ တစ္ေလွ်ာက္ ထိုင္း နယ္စပ္မွာ သြားေရာက္ေရာင္းခ်ၾက တယ္လို႔ သိရပါတယ္။
"ေရွးဒီဇိုင္း ထည္ေတြက ခုဆိုရင္ တျဖည္းျဖည္းနည္းလာတာမို႔ တန္ဖိုး အရမ္းတက္လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထိုင္းေတြကလည္း ေဈးကို သိပ္ၿပီးတိုးမေပး ခ်င္ေတာ့ဘူး"လို႔ ေဒၚခြန္းေရႊရဲ႕ ခင္ပြန္းျဖစ္သူ မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္ ဦးစင္လန္း မန္က ေရွးေခတ္ အထည္ေတြရဲ႕ လက္ရွိေဈးကြက္ကို သံုးသပ္ေျပာျပပါတယ္။
ခ်င္းတုိင္းရင္းသားတစ္ခုတည္းမွာပဲ မ်ဳိးႏြယ္ေပါင္း ၅၀ရွိၿပီး မ်ဳိးႏြယ္စုအလိုက္ ဟိုးဘိုးဘြားဘီဘင္ကေနအေမြဆက္ခံလာတဲ့ အထည္ ေတြက လည္း မ်ဳိးႏြယ္အလိုက္ကြဲျပားတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
"ဥပမာ- ေယာက်္ားေလးက သတို႔ သမီးဘက္ကို ေမာင္း၊ လွံ၊ သနပ္၊ ႏြား၊ ကြ်ဲ၊ ႏြားေနာက္ တို႔နဲ႔ တင္ေတာင္းတယ္။ ႏြားေနာက္ တစ္ ေကာင္ကို ေစာင္တစ္ထည္နဲ႔ညီတယ္ဆိုၿပီး သတို႔သမီးမိခင္က ေစာင္တစ္ထည္ ျပန္ေပးရတယ္။
အဲဒီ႐ိုးရာရွိတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ သမီး မ်ားမ်ားရွိတဲ့မိခင္က ကိုယ့္သမီးေယာက်္ားရရင္ မ်က္ႏွာမငယ္ရေအာင္ အထည္မ်ားမ်ား ခတ္ရ တယ္။ သမီးေလးကို မ်က္ႏွာပန္းလွေအာင္ လက္ဖြဲ႕ ေပးလိုက္တဲ့ပုံမ်ဳိးပါ"လို႔ ခ်င္း႐ိုးရာ အထည္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ရွင္းျပပါေသးတယ္။
ခ်င္းအမ်ဳိးသမီးေတြဟာ အပ်ဳိေဖာ္မ၀င္ခင္ သူတို႔႐ိုးရာ၀တ္စံုစစ္စစ္ကို ၀တ္ဆင္ခြင့္မရွိသလို အပ်ဳိေဖာ္၀င္လာလို႔ ႐ိုးရာ၀တ္စံုဆင္ျမန္း ၿပီဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီမိန္းကေလး အရြယ္ေရာက္ပါၿပီ၊ အိမ္ေထာင္ျပဳလို႔ရပါၿပီ၊ လူပ်ဳိေတြ ပိုးပန္းလို႔ ရၿပီဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ရတယ္လို႔ သိရ တယ္။
"ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာရ မယ္ဆိုရင္ တိုင္းရင္းသားေတြမွာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မရွိေတာ့ဘူး။ ယဥ္ေက်းမႈအခမ္းအနားေတြ မရွိ ေတာ့ဘူး။ ကြ်န္ေတာ္ ေတာင္ေပၚ ေရာက္ေတာ့ နင္တို႔ေတြ ႐ိုးရာ၀တ္စုံေတြ မ၀တ္ဘူးလားလို႔ေမးေတာ့ ခုေခတ္မွာ ဘာမွပြဲတက္ စရာ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ျပန္ေျပာတယ္။ ႐ိုးရာပြဲေတြမရွိေတာ့အထည္ေတြ ေရာင္းစားလိုက္ၾကတယ္"လို႔ ေႏွာင္းပိုင္းတိုင္းရင္းသားေတြ ႐ိုးရာအထည္ေတြကို ယခင္ကေလာက္မထိန္းသိမ္းျဖစ္ေတာ့ပံုကို ဦးစင္လန္းမန္က ကြယ္ေပ်ာက္လုျဖစ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ယွဥ္ထိုးေျပာ ျပပါတယ္။
"႐ိုးရာ အခမ္းအနားေတြထဲမွာ မဂၤလာေဆာင္ အခမ္းအနားတစ္ခုပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ မဂၤလာေဆာင္ရင္ ေတာင္ ႐ိုးရာ၀တ္စုံနဲ႔ သိပ္မ ေဆာင္ခ်င္ က်ေတာ့ဘူး။ ဟိုးေ၀းလံေခါင္ဖ်ားတဲ့ ေနရာေတြမွာေတာင္ သိပ္မ၀တ္ၾကေတာ့ဘူး။" ဘယ္လိုပဲထံုးထမ္းဓေလ့ေတြ က်င့္
သံုးမႈနည္းပါလာပါေစ။ အမ်ဳိးကိုခ်စ္တဲ့ ေဒၚခြန္းေရႊကေတာ့ သူတို႔႐ိုးရာရက္ ကန္းခတ္နည္းလံုး၀မေပ်ာက္ကြယ္သြားေအာင္ အတတ္ ႏိုင္ဆံုးႀကိဳးပမ္း သြားမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခ်င္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း၊၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ဘက္ဆုံး အပိုင္းေတြမွာ ေနထိုင္
တဲ့ ခ်င္းအမ်ဳိးသမီးေလးေတြကို အထည္အလိပ္ေတြ ရက္လုပ္ေစပါတယ္တဲ့။
"ကိုယ္ကလည္း နယ္စြန္နယ္ဖ်ားမွာေနတဲ့ ခ်င္းတိုင္းရင္းသား၊ တိုင္းရင္းသူေတြကိုအလုပ္ေပးႏိုင္တာ ဒီဟာပဲရွိတာကိုး။ သူတို႔ကိုခ်ည္ ၀ယ္ေပးတယ္။လက္ခေပးတယ္။ သူတို႔ကခတ္ေပးတယ္။ ၀င္ေငြရလမ္းမရွိရင္ တခ်ဳိ႕က ရန္ကုန္မွာလာၿပီး အလုပ္လုပ္တာတို႔နယ္စပ္ မွာသြားၿပီး အလုပ္လုပ္တာတို႔ အရက္ျပန္ခ်က္တာတို႔။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ကို ပုံမွန္အလုပ္ေလးေပးထား တာ။ သူတို႔အတြက္လည္း ပုံမွန္ ၀င္ေငြ ရတဲ့အျပင္ ရက္ကန္းပညာလည္း မေပ်ာက္ပ်က္ေတာ့ဘူးေပါ့" လို႔ ေဒၚခြန္းေရႊက ဆိုေလရဲ႕။
ဇနီးသည္နဲ႔ တစ္သေဘာတည္းျဖစ္တဲ့ ဦးစင္လန္းမန္း ကလည္း "အခုခ်ိန္မွာ လူငယ္ေတြက ရက္ကန္း မခတ္ခ်င္ၾကေတာ့ ဘူးေလ။ ခ်င္းေတာင္ကို သြား ၾကည့္ရင္ အဘြားႀကီးေတြခ်ည္းပဲ ခတ္ေနၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူငယ္ေတြကိုစည္း႐ံုးတယ္။သူတို႔လည္း၀င္ေငြရ
မယ္။ နည္းပညာကိုလည္း ထိန္းသိမ္း ထားသလိုျဖစ္မယ္"လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဦးစင္လန္းမန္းဟာ အထည္အလိပ္ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပီအိတ္ခ်္ဒီဘြဲ႕ ရယူႏိုင္ဖို႔ေလ့လာျပင္ဆင္ေနသူပီပီ သူ႔႐ိုးရာ ခ်င္းထည္ေတြအျပင္ တျခားတိုင္းရင္း သားေတြရဲ႕အထည္ေတြကိုလည္ စိတ္ ၀င္တစားနဲ႔ ေလ့လာေနသူပါ။
"ကရင္ထည္ေတြဆိုလည္း အရမ္းစိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းတယ္။ ၾကိပ္ေစ့ (Job's tears) လို႔ေခၚတဲ့ သဘာ၀ျမက္ ႐ိုင္းပင္တစ္မ်ဳိးကရ တဲ့အေစ့နဲ႔ထိုးထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ကရင္အထည္ေတြကို လူေတြပိုၿပီးစိတ္၀င္စားၾကတယ္။ ကြ်န္ေတာ့ဆီမွာႏွစ္ ၁၅၀ ေလာက္က နာဂ၊ကရင္၊ခ်င္းနဲ႔ကခ်င္ထည္ေတြကို ယဥ္ေက်းမႈအေနနဲ႔ ထိန္းသိမ္းထားတယ္။ ေရာင္းလည္းမေရာင္းဘူး။ အဲဒါေတြက ကြ်န္ေတာ္ တို႔ရဲ႕ တကယ့္ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ေတြ။ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္က်လို႔ Textile museum တစ္ခုျဖစ္လာရင္ေတာ့ အဲဒီျပတိုက္ကို လႉမယ္လို႔ စိတ္ကူးထားပါတယ္" လို႔ ဦးစင္လန္းမန္က ေျပာျပပါတယ္။
တိုင္းရင္းသား႐ိုးရာ အထည္အလိပ္ေတြထဲမွာ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ စိတ္၀င္စားမႈအရွိဆံုးနဲ႔ ေရာင္းအား အေကာင္းဆုံးကေတာ့ တျခား အထည္အလိပ္ ေတြထက္ နာဂတိုင္းရင္းသားေတြ အမဲလိုက္ပံုကိုရက္လုပ္ထားတဲ့ နာဂအထည္အလိပ္ေတြပါလို႔ သူကေလ့လာထား တာကို ေျပာပါတယ္။
"၂၀၀၃မွာထြက္တဲ့ Aglaja Stirnနဲ႔ Peter Van Ham ေရးတဲ့The Hidden World of Naga၊ J D Saul ရဲ႕Naga of Burma (၂၀၀၅)
နဲ႔Julian Jacobs ရဲ႕ The Nagas စတဲ့ နာဂ ေတြ အေၾကာင္းေရးသားထားတဲ့ စာအုပ္သုံးအုပ္ ထြက္လိုက္ေတာ့ နာဂ တိုင္းရင္းသား အေၾကာင္း လူပိုသိလာၿပီး နာဂက နာမည္ပိုႀကီးလာတယ္။ အထည္ကလည္း သူ႔ရဲ႕ပက္တမ္ေတြက ပါ၀ါပိုရွိတယ္။လွတယ္။ ခ်င္းက
အႏုစိတ္လြန္းတယ္။ အားမရွိဘူး။
နာဂက ပိုၿပီးပါ၀ါရွိတယ္။ ၿပီးေတာ့သူ႔မွာလည္ဆြဲ၊ ဦးထုပ္စတဲ့အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းေတြကလည္း တျခားတိုင္းရင္းသားေတြထက္ပို မ်ားတယ္"လို႔ဆိုတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေဈးထဲမွာပဲ ဖြင့္လွစ္ထားတဲ့ ဂုဏ္၀င့္သူတိုင္းရင္း သား႐ိုးရာအထည္ဆိုင္မွ မခ်ဳိ၀င္းေမာ္
ကလည္း နာဂအသံုးအေဆာင္ပစၥည္း ေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔" နာဂပစၥည္းေတြက ေနာက္ပိုင္း ႀကိဳက္တဲ့သူမ်ားတာမို႔ ေဈးအရမ္းႀကီးလာ တယ္။ စုေဆာင္းတဲ့ သူေတြလည္းရွိေတာ့ ပစၥည္းေတြလည္း သိပ္မရႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အလုအယက္ ၀ယ္ရတာေၾကာင့္ ပစၥည္း ရွားလာ တယ္"လို႔ေျပာျပရင္း လက္ရွိေဈးကြက္ထဲမွာေတြ႕ေနရတဲ့ နာဂအထည္အသစ္ေတြကို ရက္လုပ္သူေတြက ခ်င္းေတာင္က ခ်င္းလူမ်ဳိး ေတြလို႔ ရွင္းျပပါတယ္။
"နာဂအထည္ေတြက ထူလြန္းတယ္။
ဒါေၾကာင့္ခ်ည္စစ္စစ္နဲ႔ရက္ထားတဲ့အထည္ေတြကိုခ်င္းေတြက နာဂဒီဇိုင္းအတိုင္းျပန္ရက္လုပ္ၾကၿပီး စားပြဲခင္းစသျဖင့္ျဖတ္ေတာက္ အသံုးျပဳၾကတယ္"လို႔ မခ်ဳိ၀င္းေမာ္က ေျပာပါတယ္။

No comments:

Post a Comment